Velg en side

2019 nærmer seg, det digital markedsføring landskapet som omfatter SEO, sosiale medier, PPC ( Pay-per-click), innholdsmarkedsføring og mer er vitne til et dramatisk skift. Det kan ha vært en tid da du kunne ha avvist kunstig intelligens (AI) eller visuelt søk som gimmicker fra filmhistorien, men det nytter ikke lenger.

Det er mange nye digitale markedsføringstrender og strategier som utvikler seg i dagens høyteknologiske Internett-tilkoblede tidsalder. Bedrifter må være «raske» å se endringer og tilpasse seg dette. Det som fungerte for deg i fjor, fungere nødvendigvis ikke optimalt i år.

Her er ti viktige digitale markedsførings trender for 2019.

 

1) Kunstig intelligens (AI)

Kunstig intelligens vil ta over hele verden! Eller i det minste verdens enklere jobber.

AI kan analysere forbrukeratferd og søkemønstre, utnytte data fra sosiale medie-plattformer og blogginnlegg for å hjelpe bedrifter å forstå hvordan brukere og kunder finner sine produkter og tjenester. For eksempel, Facebook messenger bots kan hjelpe deg med å automatisere og optimalisere kundeservice. Kilde

Kunstig intelligens tilbyr også informasjon og tips til brukere ved å komme inn i samtaler. Ifølge Gartner vil 25% av kundeservicen bruke chatbot-teknologi innen 2020, opp fra mindre enn 2% i 2017.

Bedrifter som tilpasser seg og bruker AI i 2019, vil kunne spare kostnader og øke veksten og muligens en lite fordel over sine konkurrenter.

 

 2) Programmatisk annonsering

Programmatisk annonsering betyr at du bruker AI til å automatisere annonsekjøp, slik at du kan målrette mot bestemte målgrupper. Budgivning i realtid eller auksjoner er en type programmatisk annonsekjøp. Denne automatiseringen er mye mer effektiv og rask, noe som betyr høyere konverteringer og kan senker kundenes oppkjøpskostnader.

Dette endrer måten vi gjør mediekjøp på dramatisk. Digital reklame vil ifølge eMarketer bli nesten 90% av digitale displayannonser i USA være programmatiske innen 2020.

For å lære å kapitalisere på denne digitale markedsføringstrenden, sjekk ut PPC Hero’s guide ( På engelsk) for å komme i gang.

3) Chatbots

Chatbots vil fortsatt være en viktig del av digital markedsføring i 2019.

Denne AI-baserte teknologien bruker direktemeldinger til å chatte i sanntid, dag og natt, med kundene dine eller besøkende på nettstedet. Med 1,4 milliarder mennesker som samhandler med chatbots, bruker 80% av kunnskapsrike bedrifter allerede eller planlegger å bruke chatbots innen 2020. Og i 2022 vil chatbots hjelpe bedrifter å spare over $ 8 milliarder per år, særlig i bank- og helsevesenet.

Mange kunder foretrekker å samhandle med chatbots da de er lydhøre, gir svar raskt og aldri tapt tålmodighet. Disse virtuelle assistentene tilbyr enestående kundeservice. De kan møte kundenes forventninger men inn forbi de automatiserte repeterende oppgaver den er programmert til – noe som betyr at du kan fokusere på mer viktig arbeid. Men husk at det tar litt «tid» å få dette til å fungere optimalt.

Uber bruker chatbot-teknologi til å kommunisere med kunder, noe som gjør det enkelt for dem å leie biler selv på Facebook Messenger, fra Slack eller via Google Maps. Passasjerer kan bruke menyen til å velge hvilken type tur, foreta en forespørsel, spore plasseringen av bilen, sende venner et tidsramme for deres ankomst, og til og med foreta betaling.

 

 

4) Personalisering  – Tilpasning

Hvis du vil skille deg ut i 2019, må du tilpasse markedsføringen din – og det betyr personlig innhold, produkter, e-post og mer.

Med tilgjengeligheten av data som kjøpshistorikk, klikk på forbrukeradferd og koblinger, har tilpasset innhold aldri vært enklere. Faktisk mener 96% av markedsførerne at personalisering forandrer kunderelasjoner.

Kevin George, markedsføringssjef på EmailMonks, sier «Fremtiden for e-post markedsføring er real-time, adferds basert personalisering». En studie fra Marketo viser at personlige e-poster basert på atferd er 3x bedre enn batch-and-blast e-post.

Bedrifter som Netflix og Amazon bruker allerede kraften til tilpassing. Logg deg på Netflix-kontoen din, for eksempel, viser deg umiddelbart beviset på dette: banneret, karuseller, ordre, kunst, tekst og søk er alle tilpasset deg.

Som de sier: Personalisering = Maksimere nytelse + Minimer søketid

Det er mulig å anvende dette i mindre bedrifter også. Men en må være villig til å investere i teknologien og løsningene som trengs for å utnytte dette potensiale.

 

 

5) Video markedsføring

Disse tallene viser betydningen av å inkorporere video i din digitale markedsføringsstrategi i 2019:

  • 70% av forbrukerne sier at de har delt merkevarens video.
  • 72% av bedriftene sier at video har forbedret konverteringsfrekvensen.
  • 52% av forbrukerne sier at å se produktvideoer gjør dem mer sikre på kjøp av online.

 

Og ikke bare tenk YouTube. For å oppleve høyere engasjement med videomarkedsføring, kan du lage et videoinnlegg eller starte en live-kringkasting på Facebook, Instagram eller LinkedIn.

Live video blir stadig populærere, et stort antall bedrifter som bruker det til intervjuer, produktdemoer og «bak kulissene» glimt av hendelser, livet på kontoret, hvordan produktene blir laget, etc.

Med stadig avtagende kostnader for filmutstyr og de stadig bedre kvalitetskameraene, går bedrifter og markedsførere for personlige videomeldinger i stedet for telefonsamtaler eller e-postmeldinger, som kalles videoinngangen 1: 1.

YouTube og andre videoer vises i SERPene (Search Engine Results Pages), så video SEO blir mye viktigere – som å bruke tekstoverlegg og lukkede bildetekster, i tillegg til beskrivelsen, tittel og filnavn. Sjekk ut denne veiledningen for å lære mer om YouTube SEO.

Og 360 grader videoinnhold, som gir en mer interaktiv opplevelse, stiger – bare se etter det sirkulære symbolet øverst til venstre for å begynne å skyve det bevegelige bildet til venstre eller høyre mens det spiller. 360 video tror jeg kan være spesielt bra for reiselivsnæringen og opplevelsesbransjen.

 

6) Influencer Marketing

Som Raghav Haran sier det, «Influencer Marketing» en form for muntlig markedsføring som fokuserer på å bruke nøkkelpersoner til å «drive» merkevaren til det store markedet ….

I stedet for å markedsføre direkte til en stor gruppe forbrukere, betaler du i stedet innflytelse for å få ut ordet for deg. Det å bruke influencers kan være et veldig effektivt markedsføringsverktøy som arbeider for å tiltrekke seg kunder. Influencers kan være «kjendiser» på Instagram, Snap eller YouTube til kjente bloggere og journalister som bidrar til å spre ordet om virksomheten eller produktet gjennom sine sosiale kanaler.

Folk generelt stoler mer på forbrukernes meninger over bedriftserklæringer. Matforhandler Iceland som selger frossenmat har fjernet kjendiser til fordel for ekte mennesker, og koblet på et dedikert samfunn av mikroinfluensatorer som «ekte mødre». Etter samarbeid med Channel Mum økte Icelands godkjennelsesgrader fra 10% til 80%, noe som var en økning på 72% over de avtalt digitale KPIene.

Dette er en typisk «solskinnshistorie» fra utlandet, men jeg tror det sier noe om type påvirkning som kan oppnås med bruk av influencers

 

 

 

7) Sosial meldings applikasjoner

Tenk du at sosial meldingsapps bare er for å sende emojis til vennene dine?

Vurder disse tallene:

  • 1,3 milliarder månedlige brukere er aktive på Facebook Messenger.
  • 2 milliarder meldinger sendes mellom personer og bedrifter på Facebook Messenger hver måned.
  • WhatsApp har 1,3 milliarder månedlige aktive brukere.
  • 55 milliarder meldinger sendes via WhatsApp hver dag.
  • WhatsApp, Facebook Messenger og WeChat har flere kombinerte brukere enn Facebook eller YouTube.

 

Disse statistikkene viser den voksende populariteten til sosiale meldingsapps for forretningsøyemed. Siden folk bruker mer tid på å sende meldinger til hverandre, er det fornuftig å markedsføre selskapets tjenester der dine potensielle kunder «henger ut».

Meldingsapper kan være svært nyttige når du sender meldinger direkte til kundene, da de tillater tilpassing (en annen trend) og gir verdi til brukerens opplevelse. Dette er forskjellig fra messenger chatbots vi diskuterte tidligere. Du kan faktisk markedsføre direkte til kunder som bruker meldingsapps nå!

For eksempel mottar jeg noen ganger automatiserte markedsføringsmeldinger fra Facebook-sider jeg liker.

8) Visuell søk

Visuell søk kan ta brukeropplevelsen til et helt nytt nivå. Med visuelt søk kan brukerne laste opp et bilde for å gjennomføre et søk og få mer konkrete resultater.

Ikke overraskende har Pinterest hoppet på den visuelle søkevognen – de kom ut med Lens, et nytt visuelt søkeverktøy som lar brukerne ta et bilde av et element for å finne ut hvor de skal kjøpe den online, søke etter lignende produkter eller se pinboards relaterte gjenstander.

Pinterest er ikke den eneste med visuelt søk.

Google Lens er en visuell søkemotor av Google, som gjenkjenner objekter, landemerker og andre ting visuelt gjennom en kamera app (for øyeblikket kun tilgjengelig på Pixel-telefoner).

Hvis du tar et bilde av en:

  • Visittkort: Du kan lagre telefonnummeret eller adressen til en kontakt.
  • Bok: Du kan få anmeldelser og andre detaljer om det.
  • Landemerke eller bygning: Du kan få mer informasjon om det.
  • Maleri i et museum: Du kan få detaljer om det.

CamFind er en visuell søk mobilapp, som gjør det mulig for brukere å søke etter hva som helt fra mobiltelefonen sin ved å knipse et bilde, og denne appen vil fortelle deg hva det. I stedet for å skrive inn spørringer i en søkemotor kan du direkte søke gjennom bilder for å finne lignende bilder, pris sammenligninger, lokale shoppingresultater, etc. Du kan også ta et bilde av en film plakat og CamFind vil vise deg filminformasjon, trailere, showtimes , og lokale teatre.

Markedsførere og bedrifter inne retail tror jeg virkelig kan få et forsprang på konkurrenter ved å hoppe på den visuelle søkeutviklingen i 2019.

 

 

9) Stemmesøk og smarte høyttalere

Hei Siri, hvilken tid spille Mordene i Kongo i kveld?

Alexa, finn meg en oppskrift på eplekake.

Den økende bruken av talesøk har gjort det viktig for bedrifter å revurdere sine digitale markedsføringsstrategier i 2019.

  • 50% av alle søkene vil bli tale søk etter år 2020.
  • 20% av mobilspørsmålene på Google er talesøk.
  • 25% av alle Bing-søkene er talesøk.

 

Stemmesøk spiller en viktig rolle i å gi relevant informasjon folk søker etter gjennom lydinnhold. Artificial Intelligence blir smartere, og antallet feil gjort av talassistenter som Alexa, Siri og Google har blitt redusert.

Mange merker har tatt med talesøk i deres digitale markedsføringsstrategier for å levere verdibasert innhold effektivt til sine kunder. Domino’s Pizza bruker talesøk teknologi som en måte å øke salget, slik at kunder kan bestille pizza gjennom Alexa:

Smarte høyttalere som Alexa og Google Home er også på vei opp: 39 millioner amerikanere bruker smarte høyttalere, og 65% av dem sier at de ikke vil gå tilbake til livet uten deres stemmekontrollerte assistent. Smarte høyttalere vil i fremtiden også fungere 100% i Norge vil jeg anta.

Husk at ikke bare vil flere bedrifter produsere lydinnhold i håp om å få merkevarebevissthet (så du bør også), men annonser vil sannsynligvis komme snart. Alexa vil fortelle deg svaret på spørsmålet ditt sammen med et «ord fra hennes sponsor». Det betyr at du kan kjøpe stemmeannonserom – som Google AdWords, men for hjemmehøyttalere.

For all taleteknologi, husk å skrive i en konvensjonell tone, fokus på å få omtalt utdrag på Google, og tenk på søkeord som folk vil snakke i stedet for å skrive.

10) Social Media Stories

Med den økende populariteten på «stories», er det viktig for markedsførere å vurdere dette formatet i sin digitale markedsføringsstrategi. Kunnskapsrike markedsførere kan til og med gjøre bruk av livevideo, en av de mest lønnsomme sosiale rolloutene til dags dato, for å fremme engasjement og merkevarebevissthet.

Første Snapchat kom ut med begrepet «My Story», så ble Instagram og Facebook-story introdusert, og nå har YouTube avslørt sitt eget historieformat, «Reels.»

Siden «stories» forsvinner etter en viss tidsperiode, er dette en flott mulighet for markedsførere å gjøre god bruk av FOMO (fear of missing out). Du kan fremheve dine ansatte i historiene, vise historien bak produseringen av et produkt, be om vurderinger om dine produkter og tjenester, eller bli kreative som BarkBox gjorde da de opprettet en Instagram-historie om et «doggie-intervju»:

 

Konklusjon

2019 handler om bedre kundeopplevelse med tilpassing, automatisering og AI-drevet teknologi, for å holde seg foran kurven og øke konverteringene i det kommende året, må du bli bedre til å produsere tilpasset innhold – spesielt lyd og video innhold – for å dele med segmenterte målgrupper.